reklama

Palacinkový utorok

Dnes ráno ma prekvapila v lokálnych potravinách obrovská ponuka palaciniek – hotových, vákuovo balených, prípadne rôznych zmesí na ich prípravu a plnenie. „Čo sa deje?“ - vyzvedala som v práci. „No dnes je predsa palacinkový deň!“ Ako prosím? Kolegovia vyzerali z mojej nevedomosti zaskočení. Akože neviem, veď palacinkový deň je stará, kresťanská tradícia - a to na Slovensku musíme určite poznať! Som zmätená ešte viac. „Popolcovú stredu máte?“ – pokúšajú sa mi pomôcť. Jasné! „No tak to musíte mať aj Shrove Tuesday – alebo ako to tu všetci voláme - palacinkový deň!“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

Neviem ako pre Vás, ale pre mňa to teda novinka bola. Nikdy predtým som o žiadnom palacinkovom dni nepočula. A tak som nelenila, poctivo som vyzvedala a trocha som aj „browsovala“ po internete. Takže ako to vlastne je?

Shrove Tuesday je posledným dňom pre Popolcovou stredou, ktorou oficiálne začína Veľký pôst. Už tradične veriaci v tento deň chodili na spoveď a žiadali o odpustenie svojich hriechov. Zároveň však čistili komoru a špajzu – po sviatočnom a fašiangovom hodovaní sa museli zbaviť všetkých potravín, ktorí počas pôstu na stôl nepatrili – ako mäso, vajíčka, mliečné produkty, tuky. Samozrejme, žiadne potraviny navnivoč vyjsť nemohli – a preto sa v tento utorok pred pôstom robila ešte veľká hostina, kde sa dojedali všetky tieto dobroty. A tak sa vlastne palacinky stali akýmsi symbolom tohto dňa – gazdinky zistili, že je to jedlo, v ktorom sa dobre dajú spotrebovať zvyšky mlieka, tukov a vajíčok. Palacinkový deň sa takto stal vraj druhým najoblúbenejším britským rodinným sviatkom po Vianociach!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

A k tomuto dňu sa viaže aj milá historka z roku 1445, ktorá odštartovala ďalšiu nezabudnuteľnú tradíciu. Gazdinka, ktorá pripravovala vo svojej kuchyni palacinky bola tak zaujatá svojou prácou, že stratila prehľad o čase. Zrazu začula kostolné zvony, ktoré volali všetkých veriacich do kostola k tradičnej spovedi. Rozbehla sa von z domu do kostola, stále oblečená v zástere a držiac svoju panvicu s palacinkou. Pravdepodovne vtedy netušila, že svojim počinom začala jeden z klasických britských zvykov – Palacinkový beh, kedy súťažiaci, povinne oblečený v zásterách bežia po vopred vytýčenej trase a prehadzajú palacinky na svojich panviciach.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Takže ja už bežím – dnes večer ma čaká šporák, zástera a panvica – takúto tradíciu si predsa ujsť nenechám!

Miriam Novanská

Miriam Novanská

Bloger 
  • Počet článkov:  77
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Slovenská Londýnčanka. Zoznam autorových rubrík:  Londýn mojimi očamiNa cestáchNa čo myslímKultúraSpoločnosťBritské médiaNezaradenéSúkromné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu